Lassan vegyünk egy mély levegőt és fújjuk ki. Tizenegyszer ismételjük. Csakrameditációt végezzünk: az első, a második, és így tovább, a hetedik csakráig képzeljük el a csakrákat, képzeljünk hozzá színeket is.
Mantrázzuk:
OM Lam
OM Vam
OM Kam
OM Ham
Kérdés: Kam mantra: mi kapcsolódik ehhez?
Válasz: Ez egy kozmikus mantra. Az univerzum teremtésének energiája van benne, az összes információ benne van. Ahogy a magokban is benne van az összes információ. Betesszük a magot a földbe és fa lesz belőle. Minden információ megvan a magban. Az összes információ benne van a magmantrákban, és csakra meditációnál, jagnánál, havannál, kontemplációnál, meditációnál lehet használni őket. Minden magmantrának megvan a nagy jelentése. Ham: én vagyok a legfelső, az én lelkem halhatatlan. Az átmant nem lehet elpusztítani. Az átman motiválja az érzékeket, a testet. A Napnak nincs direkt kapcsolata a Földdel, de a Nap nélkül a Föld nem létezik. Átman nélkül az érzékeink és a testünk nem működnének. Amikor azt mondjuk „OM Ham”, akkor az átman erejét aktiváljuk, ami bennünk van. Azonosítjuk magunkat a legfelsőbb tudatossággal.
Van a test tudatosság és van az átmikus tudatosság. A test tudatosság az, amikor az emberek a testükhöz és a vágyaikhoz kapcsolódnak. Az összes vágy a testtel és az elmével van kapcsolatban. Az emberek általában a test tudatosság körül mozognak: mindenféle vágyaik vannak. Enni, játszani szeretnének, vagy reagálni valamire, kezdeményezni valamit. Ezek a nagyon durva vágyak, és ezeknek van köze a testhez, valamint az érzékekhez. Az elménk többnyire azzal van elfoglalva, hogy a vágyainkat kielégítse. Amikor az idő eljön, és az ember nem tudja a vágyait kielégíteni, akkor szomorúvá válik, szenved. Ahhoz, hogy ezt elkerüljük a tudatosságunkat kell felemelni átmikus tudatossággá. A test tudatosság egy átmeneti állapot, míg az átmikus tudatosság örökkévaló és teljes. A magmantrák segítségével emelhetjük a tudatosságunkat, túljuthatunk a testen és az érzékeinken. Az emberek elméje nincs nyugalomban, ezért vágyai vannak. Lehetetlen az összes vágyainkat teljesíteni. A be nem teljesített vágyak pedig szenvedést hoznak. Tehát tudni kell, hogy mi micsoda. Gondolhatjuk, hogy az elménk összes vágyának teljesülnie kell, de ha az ember 1000 évig élne, akkor sem sikerülne mindet teljesíteni. Ismernünk kell a vágyakat. Ha ismerjük a saját vágyainkat, akkor az összes vágyat ismerjük. Lényeg, hogy ismerjük meg a vágyakat, és győzzük le azokat a megismerés által. Ugyanakkor az elme midig valami újat keres. Vegyük csak az ételeket. Mindig valami újat szeretnénk. Hasonlóan új embereket, új helyzeteket, új szórakozásformákat szeretnénk. Mindig valami mást keresünk. Soha nem elégszünk meg egy dologgal. A magmantra segítségével az igazi önvalónkat tudjuk előhívni. Az igazi természetünk a boldogság. Az igazi természet a szeretet, az ánanda, az öröm. Az atmikus tudatosság összes eleme pozitív. Minél inkább lefele megyünk annál inkább eltávolodunk az atmikus tudatosságunktól. A magmantra segítségével a bennünk lakozó energiákat, az atmikus tudatosságot tudjuk előhívni és akkor a test mögé, a vágyak mögé juthatunk. Túl az átmeneti energiákon, és ekkor ez már nem tud magával ragadni minket.
A testünk évről évre változik. Hét évente a fizikai testünk és a finom testünk is megváltozik. Azt kell megértenünk, hogy a változás egy természetes állapot. Semmi nem örök. Minden változásban van, és minden átmeneti állapotban van. Ezért minden percét élveznünk kell. De ne engedjük, hogy a tárgyi tudatosság magával ragadjon minket, mert, ha az elkap minket akkor már nem leszünk rugalmasak és szenvedni fogunk. Az a lényeg, hogy ne szenvedjünk, hanem az igazi atmikus énünket éljük. A Ham mantra megnyitja az ajtót az átmannak. A Kam a kozmosz, a Vam az elme és a szív kiterjedése, a Lam az öt energia, az amrita, a nektár. Amikor meditációt végzünk, akkor néha azonosítjuk magunkat a csakrákkal. Az első csakránál a mondhatjuk a Lam mantrát, ez a fenntartó energia. Ham a szív csakra, a szeretet csakrája. Különböző magmantrák tartoznak a csakrákhoz. Az alsó csakrától elindulva csakránként meditálunk, majd a csigolyákon hátul végigmegyünk, és így haladunk vissza. Minden csigolya egy erőforrás.
Láttunk már tűzijátékot, amikor forog a kerék. A csigolyák, a gerinc maga ilyen. Minden parancs a gerincen jut el. A gerinc egy erőmű. H probléma van a gerincünkkel, akkor ortopéd orvoshoz megyünk azzal a panasszal, hogy kezünk, lábunk nem kap elég energiát. Az orvos gerincnek és csigolyáknak nevezi ezt a testrészt, de jógi szempontból minden csigolyában erőforrás van, ami forog. Ha aktiváljuk, akkor egyre gyorsabban működik. Ha lemegyünk az oszlop aljára, ott a kundalíni erőt találjuk, egy erőkígyót, ami össze van csavarodva. Testünknek két része van: bal és jobb. Minden csakra különböző tudatállapotot fejez ki. A legfelső a brahma csakra, ahonnan visszafele kezdődik az erő. Egy mozgó meditációban felmegyünk a csakrákon és hátul lemegyünk a gerinc mentén, többször egymás után. Ha van valami blokkunk, akkor el lehet távolítani. Ez a jógikus, misztikus tudás. Az emberek sokszor magyarázzák ezt sokféleképpen, de talán nem kaptak megfelelő képzést a spirituális téren. A test egy misztikus gépezet, amiben rengeteg rejtett erő és nagy energia van. A magmantrákat arra lehet használni, hogy az erőt megnyissuk. Ezt a tanítást sokszor adja hozzáértő szakember, de az emberek sokszor maguk kezdik el csinálni, amiből baj is lehet. Szabályozni kell a folyamatot, mert túl tud csordulni az érzelem, ha nem szabályozzák. Bármilyen érzelem lehet, egy nyughatatlan érzelmi energia is, ami által az elménket és a testünket veszélybe sodorhatjuk.
Svamiji nagyon sok példát látott már arra, hogy helytelenül nyitották meg a kundalínit. Nem tudták a kundalíni erőt összpontosítani és szabályozni és bajt okozott. Nagyon sok érzelmi túlcsordulás történik, és ez a túlcsordulás a személyiségünkben képes kárt tenni. Ezért van szükség a kiegyensúlyozott érzelemre. Az erő és az érzelem olyan, mint a vadvíz. Ha valaki a Gangába szeretne lemerülni, akkor meg kell kapaszkodjon, mert az áramlat olyan erős, hogy elviheti. Tehát értsük meg, hogy az erő a testben kezdődik, olyan gyorsan indul, mint a Ganga vize. Az ember néha rengeteg energiát érez magában, és azt érezi, hogy soha nem tud elfáradni, bármit meg tud tenni. Van, amikor tudunk aludni, és van, amikor nincs szükségünk alvásra. Néha meg tud történni, amit kívánunk. Nagyon sok megnyilvánulás elő tud fordulni. A magmantra képes rendszerezni az energiát. Nagy erő van benne, nagy misztikus tapasztalás. Nem olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik. Nem csak a test és az érzékek vannak, ennél sokkal kifinomultabb a rendszer. Patandzsali ezért alakította ki a jóga nyolc rétű útját. A legvégső a szamádhi, ha az ember itt van, akkor már stabil, és nem esik vissza. De útközben bármikor visszaeshet, mert az ember, ha úgy érzi, hogy ereje van, most mindene megvan, akkor az ego rögtön előbújik.
A politikusoknak nagy hatalma van, és más egyének is kaphatnak bármikor hatalmat a kezükbe. Azt gondolják, hogy ők saját maguk ennek az oka, ők maguk hozták létre a hatalmat. De nem. A hatalmat megkapták, és azért kapták, hogy jól használják föl. Ezért nagyon fontos a kiegyensúlyozott szádhanát, szellemi utat végezni, megtapasztalni a kiegyensúlyozott energiát és érzelmeket. Van, amikor úgy érezzük, hogy minden sikerül, és van, amikor semmi nem jön össze. Ez mind hatással van ránk. Ezért kell az embernek különböző szabályok szerint élnie, megtartania a szabályokat.
A mantra úgy működik, mint amikor valaki nagyon mélyen alszik és a nevén szólítjuk a mély alvás alatt, hogy keljen föl. Az alvásban meghalljuk, hogy valaki szólít és felébredünk. A mantra a shaktit ébreszti fel. A shakti mély hibernációban van, és fel tudjuk belőle ébreszteni a mantra segítségével. Persze ezt tiszta szívvel kell tenni, és megfelelő hozzáállással, nem csak úgy. Kabír azt mondja, hogy az ember kezében van a füzér, a mala, a szájával mondja a mantrát, míg az elméje össze-vissza bandukol. Ez nem meditáció. Indiában sokszor láthatunk üzletembereket, akik folyamatosan mantráznak. „Ráma, Ráma, Ráma” – mondják. Ha bárki jön, akár egy vevő, aki pénzt ad, akkor is malázik közben. És megy tovább az egész. Ez nem meditáció.
Volt egy nagyon elfoglalt gazdag ember, egy kereskedő. Egy nap egy guru ment a házába, és azt mondta neki, hogy a pénz keresésben túlságosan is elfoglalt, és időnként a spirituális úttal is kellene foglalkozzon. Az üzletember azt válaszolta, hogy:
– Nekem nincs arra időm. Elfoglalt vagyok az üzletemmel.
– Gondolj a következő életedre! Ha most ilyen elfoglalt vagy a következő életedben elveszel majd – mondta a guru.
– Jó – mondta a kereskedő. – Nekem se időm nincs, sem semmim nincs, de akkor majd a gyerekeimet az istenek nevein fogom elnevezni.
Az összes gyerekének valamely istenség nevét adta, ha hívta őket, akkor mindig azt kellett mondja például, hogy „Siva gyere ide!”. A kereskedő nagyon elfoglalt volt, nem tudott meditációt végezni, de ily módon legalább ismételgette a mantrát. Az idő haladt előre és ő öreg, beteg, idős lett. A beteg apa ágya köré gyűlt az összes gyermeke, Siva, Krishna és a rokonok. Mindenki ott állt, és a kereskedő dühös lett. „Ti ostobák, ha mindenki itt van, akkor ki van a boltban?” – kérdezte, majd ezzel a mondattal kilehelte a lelkét. Hiába adta az istenek neveit a gyerekeinek. Halotta ő azt régebben, hogyha a halála pillanatában az isten nevét említi, akkor felszabadul. Ki akarta játszani a rendszert, de nem működött.
Ha kontemplálunk és jól rálátunk, meg is érthetjük hogyan működnek a dolgok.
A 2022-es őszi tábor előadásai sorban: