Telecast 2020. május 10. – 1. rész

Tegnap ünnepeltük Anyák Napját (az angolszász területen). Az anya aspektusának nagyon sok formája, jelentése van, és szellemi síkon az anya shaktival áll kapcsolatban mind.
Számos jelentős ünnep volt még: május elsején ünnepeltük Szítá megnyilvánulását, a Szítá Navamit. Szítá a föld megnyilvánulása, a földből született, a föld inkarnációja, Matá, a Föld Anya manifesztációja, és egyben Lakshmi inkarnációja. 3-án ünnepeltük a Mohiní Ekadashit, Vishnu női inkarnációját. Mohiní, aki azért jött a Földre, hogy biztosítsa az amrita igazságos szétosztását, valamint megvédje a dévákat, a magas lényeket a démoni erőktől.

Aztán ünnepeltük a Narasimha Jayantit is. Narasimha Vishnu megnyilvánulása: félig oroszlán, félig ember. Prahlád, Vishnu odaadó hívének történetében szerepel. A démonikus király Hiranyakashipu vezeklése által azt az ajándékot kapta, hogy nem tudja őt megölni sem ember, sem állat; nem lehet őt megölni se nappal, se éjszaka, sem a Földön, sem a levegőben; nem lehet őt megölni sem a házban, sem a házon kívül; és semmiféle fegyverrel nem lehet őt megölni. Hiranyakashipu Vishnu ellensége volt annyira, hogy még a saját fiát, Prahládot is el akarta pusztítani, aki Vishnu odaadó hívévé vált. Vishnu Narasimhaként félig ember, félig oroszlán alakban megjelent, hogy megmentse Prahládot a démontól. Narasimha hajnalban, az ajtóban jött létre, tehát sem kint, sem bent, nem nappal és nem éjszaka, félig ember és félig állatként. Narasimha története nagyon érdekes, sok templomot ajánlottak fel neki Indiában
Május 7-én ünnepeltük a Vaishakha Purnimát és a Buddha Purnimát. Buddha a Föld Anyára született, hogy egyensúlyt hozzon minden szempontból, a szélsőségek helyett a középutat biztosítsa. Nagyon híres Buddha középútja, ami arra tanít, hogyan legyünk kiegyensúlyozottak gondolkodásunkban, elménkben, érzelmeinkben, tetteinkben; hogyan tudjuk kiegyensúlyozni a karmánkat és az összes tulajdonságunkat, hogyan találjuk meg a középutat minden élethelyzetben.

Május 8-án volt a Nárada Jayanti. Korábban már beszéltünk Nárada megnyilvánulásáról, ő Brahmának egyenes ági fia. Vannak olyan istenségek, akik nem hagyták el a testüket sohasem, úgy tartják, hogy ők az eredeti testükben vannak: így például Nárada és Hanumán. Sanat Kumaradzs sem hagyta el a testét, és vannak még más megnyilvánulások is, akik nem hagyták el a testüket, ugyanabban a testben vannak jelen, és amikor előhívjuk őket, akkor tudnak segítségül jönni.

Náradát az indiai nyomtatott sajtóban az első kozmikus riporternek nevezik. Az indiai újságírók – és bárki, akinek a sajtóval van kapcsolata – számára Nárada az első, aki a sajtót jelképezi, tőle eredeztetik a sajtót magát. Kozmikus szempontból őt tartják az első újságírónak, aki az összes istenséggel kapcsolatban állt, el tudott menni Brahmához, Vishnuhoz, Sivához és Ganéshához is. Az összes jugában élt: az aranykorban, azaz a Szatja jugában, a Tréta jugában, a Dvápara jugában, és él a Káli jugában is. Egy problémamegoldó lény, megoldja az emberek problémáit, de konfliktust is tud okozni, ha szükséges, vitákat szít az emberiség érdekében. Sok példát lehetne felhozni arra, hogyan készteti az embert harcra Nárada akkor, amikor ez az ember azt mondja, hogy ő sohasem harcol. Példaként Svamiji röviden elmeséli egy pár történetét, akik kijelentették, hogy ők sosem harcolnak.
Volt egy pár, amelyik azzal dicsekedett, hogy sosem veszekednek. Nárada gondolta: „Rendben, nézzük csak meg.” Másnap elment a feleséghez, és így szólt:
– A férjed egy sóbányában dolgozik, amit onnan fogsz tudni, hogy nagyon sós a teste. Ha nem hiszel nekem, akkor próbáld megnyalni a testét, és rá fogsz jönni, hogy tényleg sóbányában dolgozik.
Utána felkereste a férjet, és azt mondta neki:
– A feleséged előző életében egy kutya volt. Onnan tudhatod, hogy éjszaka a testedet nyalogatja.
Aztán, amikor ezt látta a házaspár, elkezdtek vitatkozni. Ennek a történetnek az a tanulsága, hogy az ember soha ne dicsekedjen, különösen egy nagy lény előtt, mert a dicsekvést meg lehet semmisíteni.

Náradának éjjel-nappal szabad bejárása van minden istenséghez, nagy lényhez, és sok izgalmas dolog történik vele, de ezekről ma nem beszélünk.

Május 22-én jön a Shani Jayanti. Shaniról már beszéltünk decemberben, elmondtuk, hogy decembertől hét hónapon át fog dominálni, ő uralja az időt. Ma már ismerjük, hogy mi történik a világban, és lehet, végezhetnénk egy nagy Shani pudzsát az emberiség és a Föld bolygó javára a globális hatás érdekében. Ami most történik, annak jelentős célja van. Most nem megyünk bele a részletekbe, de sok leckét kaptunk, és sok mindent korrigálnunk kell. Nagyon sok tanítás van jelen. Remélhetőleg az emberek okulni fognak, megtanulják a leckét. Nagyon érdekes, amikor a környezet, a természet – például a szennyezett Gangesz – megóvása érdekében felszólaltak a természetvédők, akkor a gazdasági szakemberek leintették őket, hogy nem lehet az autókat és a repülőket leállítani. Most mégis megtörtént, kierőszakolták az emberiségtől. Nem mennek az autók, a repülők, szinte vége minden tevékenységnek. A Ganga soha nem volt ilyen tiszta, mint most, ahogy az óceán sem. Az összes emberi tevékenység leállt. Nincs szükség szélsőséges módszerekre, erőszakra, meg lehet valósítani Buddha középútjának megfelelően, a Föld Anyát tiszteletben tartva. Ahogy az Anyák Napját ünnepeljük, úgy tiszteljük a Föld Anyát, Ganga Anyát és az összes elemet ezen a bolygón, melyek azért vannak, hogy minket fenntartsanak, gondoskodjanak rólunk. Tisztelnünk kell őket, hálásnak kell lennünk, és meg kell köszönnünk, hogy az életünk fenntartásához szükséges minden forrást elérhetővé tesznek számunkra. Reméljük, hogy 22-én, amikor Shani ünnepe lesz, a Földön már elkezdődik a gyógyulási folyamat. Vannak olyan országok, ahol a helyzet katasztrofális, és vannak, amelyek küzdenek, próbálnak valahogy helytállni. Számtalan történetet lehetne még mondani arról, hogy mi zajlik manapság a világon az emberekkel, ezt majd máskor megbeszéljük.

Ma az Anyák Napjára szeretnénk koncentrálni. Svamiji elmondja, hogy amikor Rishikeshbe ért és kiment az erkélyre, pici galambfiókákat talált ott, akik figyelmesen néztek vissza rá. Aztán érdeklődéssel figyelte, ahogy a galambanya táplálja a fiókáit. A fiókák félénken megbújtak, és hogy biztonságba érezzék magukat, ne aggódjanak, Svamiji megnyugtató vibrációt küldött feléjük. Az anyagalamb mindig jött táplálni a fiókákat, néha az apagalamb is vele érkezett. Jó pár napig ez így ment: az anya odarepült, táplálta őket, megnézte, hogy jól vannak-e. Egy nap aztán felnőttek a fiókák, ki tudták bontani a szárnyukat, képesek voltak repülni. Már nem volt szükségük a szüleikre. Svamiji látta, ahogy repülnek, ahogy szabaddá teszik magukat. Érdekes volt megfigyelni: mikor megérkezett, még látta a tojásokat – most az égen szárnyalnak. Az erkélyen túl meleg van, biztosan találtak egy másik helyet, ahol boldogok. A lényeg, amit Svamiji szeretne elmondani, hogy a teremtés során nemcsak az emberi anyában található meg az anyai ösztön, hanem ott van az univerzális anyaságban, az egész teremtésen átívelően minden teremtményben benne van; még a szúnyoganyában is, aki őrzi a kis lárváit, és mikor a kis szúnyog repülni tud, a szúnyoganya is elégedett, hogy megtette kötelességét. Ez az alkotó elem az, amit anyai ösztönnek nevezünk. Az anya, aki össze van kapcsolva az isteni erővel, az isteni anyasággal. Az anyaság egyetemes, nagyon sok történet szól róla, az anya koncepciója egyetemes. Mindben benne van: az anyai gondoskodás, együttérzés és szeretet. Ebben az a legnagyobb, hogy amit az anya tesz, mindazért nem vár viszonzást. Az összes világi kapcsolat az „adok-kapok” elvén alapul, ez alól az egyetlen kivétel az anyai kapcsolat: az anya semmit nem vár el, mindössze a kicsinyei jólétére vágyik.
Nagyon sok példánk van még. Az anyákat minden nevezetes történetben dicsőítik. Gangát azért hívjuk Ganga Anyának, Ganga Matának, mert ő is nagyon sokat ad, például a mokshát, a felszabadulást. Indiában Gau Mata, Tehén Anya is van, mert ő adja a tejet, a tehéntrágyát, és a bikát is, amit kint a mezőkön lehet használni.
Az anya az adás szimbóluma, a feltétel nélküli adásé.
Bárki, aki adni tud valamit számunkra, ő lehet anya, még akkor is, ha egyébként férfi. Az anyának nem kell nőnek lennie, az anya lehet férfi. A guru is lehet anya szerepben, az apa is lehet anya, az anya is lehet anya. Az anya koncepciója az adás, a feltétel nélküli adás, és a gyerekek gondozása. Az anyának ez a koncepciója az isteni, örök, kozmikus anyával van kapcsolatban. Ez a hónap a jyeshtha hónap, ami azt jelenti, hogy a legjobb hónap. [Jyeshtha a hindu kalendárium harmadik hónapja, nyári időszak, általában az április-május-június egy részét foglalja magába – szerk.] Nagyon sok fesztivál zajlik ebben az időszakban.

Az anya koncepciója örökké tart, előhívjuk ennek az energiáját és mantrázunk közben.
„Ya Devi Sarva Bhuteshu Matri Rupena Samsthita
Namastasye Namastasye Namastasye Namo Namah”
A mantrát így lehet lefordítani: „Ó Istennő, előhívom az anya formában lévő energiádat, aktivállak téged, imádkozom hozzád. Ó Istennő, az anya formádban imádkozom hozzád.”

A szanszkrit matri jelentése: anya. Mata, matre, maa, madre, ma, nagyon sok néven nevezik, de bárhogyan is, mindenki megérti őket. Matri az önmaga által létrehozott legfelsőbb lény, az anya megnyilvánulása.
Kilenc kozmikus isteni anya megnyilvánulás van, ők a Brahmanik. A Brahmani a Brahmanból jön. A legfelsőbb, megvilágosodott dévi, bhagavati, anya, a neve Brahmani. Aztán Lakshmi, a gazdagság és a bőség istennőjeként ismert, Vishnu isteni párja. Szaraszvati, Brahma lánya, a tanulás istennője, akit Brahma hozott létre. Durgá a védelmező, gondoskodó. Umá, aki az összes jó dolgot adja, a Siva elvet képviseli. Párvatí, a Himalája lánya, aki a stabilitást képviseli. Vaishnavi, aki szintén adó, jó cselekedeteket, jót kapunk tőle minden szempontból. Charchika, aki a világot és a Földet védi, a Himalájában, Kashmírban lévő temploma nagyon híres. Végül a legvégső elv Káli, amikor mindenki elbukik, amikor semmi sem sikerül, akkor jön Káli, aki a legvégső kérdésekkel foglalkozik. Sok történet szól róla. Káli szélsőséges formája a pralaya, amiben Káli azt jelképezi, hogy semmi sem lehetetlen. Káli előtt senki sem tud megállni. Durgá át tud alakulni Kálivá, és ha ott van Káli, akkor semmi sem lehetetlen.
Amikor Káli igazi formájában jelent meg, akkor az összes isten és magaslény odament Sivához, kérve, hogy állítsa meg Kálit, mert különben mindent el fog pusztítani. Azt mondták: „Káli már elvégezte a dolgát, elpusztította az összes démont, az összes tisztátalanságot, de még mindig dühös. Fogalmunk sincs, hogyan lehetne lecsillapítani.” Az istenek kérték Sivát, hogy tegyen valamit annak érdekében, hogy Káli ne pusztítsa el az egész Földet, az egész kozmoszt. Siva azt válaszolta, hogy ő is tehetetlen, talán még saját magát sem tudja megmenteni, mert Káli most a prayalá, a puszítás, a feloszlás legszélsőségesebb formájában tombol, és mindent el akar pusztítani, ami az útjába kerül. Siva ekkor elhatározta, hogy kisbaba formát vesz fel, csecsemőként helyezi Káli útjába magát, és amikor Káli odaér és észreveszi, feltör az anyai ösztöne és hirtelen átváltozik Párvatívá. Ez az extrém, szélsőséges energiával való bánásmód.

Telecast 2020. május 10.
1. rész
2. rész