Júniusi telehold
Egy purnima idejében vagyunk, a június hónapi teliholdban . A purnima azt jelenti, hogy teljes telihold, most ebben vagyunk, és mint a Gangesz a Himalájából ered közben felduzzadva, keresztülfolyik az országon az Óceánig.
A júniusi telihold, a Gangesz feldúsulásának a teliholdja. Ilyenkor több millió ember megy a Gangeszbe megfürdeni. A Gangeszből vizet is gyűjtenek az emberek és nagyon sok helyre, sok thirtára utaznak ilyenkor, elzarándokolnak a Gangesz vizéhez, a Shiva templomokhoz, és ott különböző ceremóniákat végeznek el.
Keleten a Chaganát templomhoz is mennek, az Univerzum Urának az előhívását ünnepelik, tehát előhívják, meghívják a Chaganát templomba. Az összes világoknak az Urát ünneplik ezzel. Ha valaki elmegy a Gangesz forrásához, onnan viszi el a vizet az Óceánig, vagy a templomokig legalább, ez zarándok utat jelent.
A Chaganát templom hívei Kelet-Indiában, most tartják az Univerzum fesztiválját, ennek Chaganát Puri a neve. Ma van még a Szárithinak is a napja, annak az eltökéltsége, hogy legyőzze a démont. Szárithi a neve a Banyan fának is, ott a szárithi puját végzik el, és ezzel ünneplik a halál nélküli fát is, mert a banyan fa soha nem hall meg. A banyan fa puját a banyan fán végzik el. Mivel Szárithi legyőzi az ellenséget, a démonokat, Száritri jelképezi, hogy a banyan fa soha nem hal meg. Jelképezi még a testnek és elmének a gyógyítását, azt is, hogy az ember meg tudja a saját testét gyógyítani azáltal, hogy erőt ad az összes elemnek, hogy gyógyíthassanak minket. A negatív energiát teljesen lenullázzák, hogy ne legyen hatalmuk rajtunk és akkor a pozitív energia tud eluralkodni a testünkön, ha bármikor is szükségünk van rá. Amikor a pozitív energiák tudnak eluralkodni a testünkön, akkor minden rendben van és boldogok vagyunk. Amikor a negatív energiák dominálnak a testünkben, akkor jönnek a betegségek, a szenvedések, a fájdalmak. Hogyha a Gangára tudunk koncentrálni, az Univerzumnak az Urára, és amikor Svámijira gondolunk, amikor rákapcsolódunk az amritára, a halhatatlanságnak a nektárjára. Ez egy folyamatos gyakorlat, ez nem csak egyszeri gyakorlat, hanem egyfolytában kell gyakorolnunk, és ekkor elindul a testünk és elménk gyógyításának a folyamata. Amikor az embernek nincsen problémája, akkor gyakran elfelejti a jó gyakorlatot, ezért fontos, hogy általános gyakorlatként, rutinként tegyük ezt. A szellemi gyakorlatok nem olyanok, hogy csak egyszer gyakoroljuk, nem elég egyszer csinálni, hanem kitartóan kell tennünk. A testünknek erőt kell adnunk, hogy meg tudja gyógyítani magát, meg kell szereznünk a gyógyító energiát a testünknek. A pozitív energiával kell kontrol alatt tartani a negatív erőket. A negatív erők elvégzik a maguk dolgát a testben és az elmében, meg van a maguk funkciója a fizikai testben meg az elmében.
A három elem
Az egész Univerzum három fő elemen nyugszik, ahogyan azt Svamiji már elmagyarázta, ezek a szatva, a radzsasz, és a tamasz.
A tamaszikus energiának is meg van a magad dolga, tudja a maga dolgát tenni, bizonyos határon belül rendben is van, de amikor a szatvikus energia lecsökken, valahogyan úgy alakul, hogy lecsökken a szatvikus energiánk, akkor a radzsasz és a tamasz fog eluralkodni. A kérdés az, hogy melyik dominál rajtunk, a testünkön, és az elménken, melyik uralkodik el éppen. Vajon a szatva az erőteljes, vagy a radzsasz, vagy a tamasz leginkább. Ha a szatva, akkor a test, az elme rendben működik , de bármikor amikor a radzsasz, vagy a tamasz uralkodik el, akkor nemcsak a test, hanem az elme romlása is megjelenik. Például az egó, a zavarodottság, a félelem, a bizonytalanság érzése, a gyűlölködés megjelenik. Ezért a szeretet nagyon fontos.
A szeretet funkciója
Egy kérdést tettetek fel, hogy mi a szeretet funkciója. A szeretet olyan, mint az eső, ha a földre esik az gyönyörű lesz. Hogy élhetnénk szeretet nélkül? Olyan sok fajta szeretetünk van, nagyon kiterjedt a szeretet értelmezése. Az ember mondjuk anya, apa, testvér, barátok vagyunk, rokonok vagyunk. A szeretet a szívünk a megnyilvánulása. Hogy lehetne élni szeretet nélkül? Az olyan lenne, mint a sivatag.
A szeretet nagyon fontos, ez a lélek utalása. A szeretet lényegében a bhaktihoz, az odaadásához vezet el, a Legfelsőbb iránti szeretet, a felszabadulás irányába vivő szeretet.
Hogy ha azt a kérdés teszitek fel, hogy a szeretet mit tesz, akkor azt mondanám, hogy a szeretet mit nem tesz. A szeretet megtámogatja a fizikai, a szellemi, az érzelmi életet, gyógyító ereje van.
Ha már tapasztaltunk magunkon belül szeretete, akkor megvan bennünk az együttérzés. Ha nincs bennünk szeretet, akkor nagyon nehéz az együttérzés. Ha az ember egyszer megtapasztalta a mély szeretetet, az olyan, mint amikor megtapasztaljuk, milyen a nyíló virág, növekedők, kreatívok, beteljesültek leszünk.
A szeretet egy gyógyító energia, magunk irányában és a többiekkel szemben is, akikkel kapcsolatban állunknak, és mindenkinek, akivel kapcsolatban állunk. Svamiji esetében az ő szeretete segítette őt, a halál legyőzésében. Kedveskedett a halálnak és ezért a Szárithi és a banyan fa őket összeköti, mert a banyan fa soha nem hal meg.
A szeretetnek a gyógyító ereje körülöttünk van, egy másodpercre se gondolhatjuk, hogy nincs szükségünk szeretetre.
Ünnepek
De van másik ünnep is, az apák napja, amit nyugaton ünnepelnek. Általában úgy, mint az anyák napját. A nyugati társadalomban az ünnepek inkább mechanikusak, csak a külsőségek adják az ünnepet: ajándékozunk és ezzel kifejezzük az érzelmeinket. Az ajándék átadásával mutatjuk ki a szeretetünket. Pedig szellemileg az apák iránti szeretet nagyon erőteljes, mivel az apa nagyon sok szempontot képvisel.
Ma beszéltünk arról, hogy a Föld szankritül nőnemű, ahogy a Gangesz folyó is az. Az agni, a tűz pedig férfi, ahogy a Nap, a Vájú (szél) is. Az apai elem a védelem eleme: teljes uralma a védelemnek. Védenek és kezükben vannak a dolgok, ez az apa fogalma, ahogyan védik a gyereket például. Ha a gyerekre az apa vigyáz, védelme alatt áll, így teljes biztonságban kell éreznie magát, erről van szó. A gyerek, amikor növekszi k, akkor az apa irányítása alatt kellene lennie, hogy az apa energiája erőssé váljon meg a gyereké is. Amikor lefekszik a gyerek, az apa irányítása alatt kellene lennie, az anya már megtetette a maga feladatát. Az apa feladata egészen más, mint az anyáé. Anyák és apák napjának ünnepét a védikus hagyományok integrálták az életbe úgy, hogy nincs különbség anyák, vagy apák napja között. De amikor van például egy Gangesz nap, vagy egy Shíva nap, ezek szellemi, spirituális ünnepségek, amelyek nagyon mély ünneplések, nagy jelentőséggel bírnak.
Mostanában az Egyesült Nemzetek Szervezete kitalálta, így van jóga napja. A június 21-e ez az év legnagyobb napja, ezen a napon ünneplik a Nemzetközi Jóga Napot az egész világon. Hova jutottunk mi?
Nagyon érdekes, hogy ezek az ünneplések és energiák, együttműködnek, de mindegyiknek más és más jelentése van. Ha megértjük az összes jelentését, fizikai és érzelmi, mentális és pszichológiai, szellemi jelentéseiket egyaránt.
Ezek a fesztiválok mindenképpen arra emlékeztetnek minket, hogy ünnepeljük az életet, ünnepeljük az életet tudással, és magunkat emlékeztessük erre, mert sokszor elfelejtjük, meg azért is emlékeztetnek, hogy kiegyensúlyozzuk a napjainkat. Az embert elkapja a minden napok rutinja, és az ember elkezd alacsonyabb tudatszinten élni, és ez a legalacsonyabb tudatszint afelé fog elvinni minket. Ezek emlékeztessék az embert másra is, mint a napi rutinra, kizökkentenek a mindennapi életből és figyelmeztetnek arra, hogy az élet miről szól.