Mandalák / Mandalas

2.jpg


Hatha jóga
Purna jóga

Mielőtt gyakorolni kezdesz fontos, a saját magad védelmében néhány alapdolgot megérts a jógával kapcsolatban. A gyakorlás így válhat csak örömödre. Kérünk, alaposan olvasd át az itt leírt általános információkat! Elegendő, ha az itt következő információk birtokában kezdesz gyakorolni, mégis javasoljuk, hogy olvasd el Dr. Svami Purna Kiegyensúlyozott Jóga c. könyvét is Itt még több alapvető testtartást és helyzetet találsz, amelyek előkészítenek egyrészt a összetettebb jóga gyakorlatokra, másrészt arra, hogy haladóbb szemmel nézve élvezd az életet.

Egészségügyi figyelmeztetés

A jóga gyakorlása egészséget és jó közérzetet biztosíthat, kiküszöbölhet fizikai és mentális betegségeket és rendellenességeket, de soha nem alkalmazható az orvosi kezelés helyett. Kérünk, beszélj az orvosoddal, mielőtt a gyakorlatokba fogsz. Orvosod ismeri az egészségügyi háttered, így tanácsokat adhat, hogy elkezdj egy gyakorlatot vagy sem. Sok orvos most ismeri fel a jóga gyakorlásának előnyeit és jótékony hasznát, és javasolja alkalmazását pácienseinek.

A Dr. Svami Purna által összeállított és itt bemutatott gyakorlatok nagyon finomak, ezért gyakorlásuk ideális mindazoknak, akik nem végeznek rendszeresen nehezebb testmozgást. A Purna Jóga egy rugalmas rendszer, amelyet arra terveztek, hogy egészében és részeiben is, meditációval egybekötve vagy anélkül is élvezetes legyen a gyakorló számára. Ez a program a jóga pozitúrák változatosságát hivatott bemutatni. A jógagyakorlatok végzése mindenki számára haszonnal jár.

Honlapunkon tíz pozitúrát mutatunk be, amelyet érdemes hónapról-hónapra tökéletesen begyakorolni. A pozitúrák mellett azok jótékony hatásait is bemutatjuk, minden mozdulathoz világos és könnyen követhető illusztrációt és leírást adunk. A gyakorlatokat mindig kiegészíti egy Svami Purnától származott idézet vagy vers, amely az elmélyülést segíti.

Elsőként a fa pozitúrát mutatjuk be, amely különösképpen akkor segít rajtunk, ha szétszórtak vagyunk, rohanunk, vagy csak egyszerűen kibillentünk az egyensúlyból. Gyakorolod minden nap és élvezd ennek a nagyon egyszerű pozitúrának a hatását! Majd fokozatosan haladunk az összetettebb pozíciók felé, de ezeket is még mindig könnyen kivitelezhető gyakorlatok.

 
Mi a jóga?

A jóga nem vallás, nem politikai mozgalom, nem dogma. A jóga egy út a harmóniához a sokszínűségben. Tisztel minden kultúrát, vallást és nemzetet. Táplálja az emberiség magasabb ösztöneit: az együttérzést, az együttműködést, a békét. Azt mondják a teremtő az ember képmására teremtette, egészségesnek, boldognak, ragyogónak és bölcsnek, olyannak, aki helyesen él, és állandóan azon munkálkodik, hogy felemelje magát. Az emberi lét természetes velejárói a testi és szellemi egészség, az életerő. Ez minden ember joga születésétől fogva. Nem kétséges, hogy messzire került ettől… Ma a betegséget, a szenvedést (legyen az fizikai, mentális vagy pszichés eredetű) az élet elkerülhetetlen és természetes velejárójaként fogadjuk el. A negatív beállítódás, szokások, gondolatok megrövidítik az emberi életet.

Több ezer évvel ezelőtt magasan fejlett humanisták és bölcsek megalkották a jóga rendszerét, egy tudományos módszert, amely által az egyén fizikailag, mentálisan és pszichésen teljesebb, tökéletesebb emberré fejlődhet. A jóga kifejezés a szanszkrit „yuk” szóból ered, jelentése „egység”, amely magában foglalja a harmóniát és az egyensúlyt a teremtés minden aspektusában. A jóga másik jelentése: járomba fogni, igába hajtani. Az örökké hullámzó elme impulzusai és hajlamai kerülnek a magasabb Én megkülönböztető jármába.

Sokféle jóga van, mind más pontból indul ki, mégis mindegyik az egész lény harmóniája és egysége felé vezet. A fizikai testet gyakran tartják a legkézenfekvőbb kezdőpontnak. A Hatha Jóga a test jógája. A „ha” és a „tha” szótagok jelentése „nap” és „hold”, illetve szimbolizálják az ellentétes pólusú energiák áramlását. Ezen energiák egyensúlya tökéletes egészséget eredményez, míg az egyensúly megbomlása betegséghez vezet. A Hatha Jóga tehát a fizikai karbantartás tökéletes rendszere. Pusztán a testgyakorlatok végzése azonban nem egyenlő a Hatha Jógával, ezt csupán gimnasztikának nevezhetjük. A Hatha Jóga nem más, mint céltudatosan összeállított gyakorlatok, és az életenergia áramoltatása a test minden részébe, az izmokba, izületekbe, mirigyekbe, idegekbe annak érdekében, hogy a test tudatos és engedelmes eszközzé váljon. A légzés szabályozásával végzett gyakorlatok (ászanák) vitalizálják a testet, eltávolítják a mérgeket, és erősítik az egész idegrendszert. A gyakorló energikusnak érezi magát, közben teste, izmai mégis lazák. Fesztültségektől mentesen sokkal könnyebben birkózik meg a modern élet növekvő követelményeivel. Mindamellett a Hatha Jóga több ennél, több, mint jó fizikai kondícióban lenni. Serkenti az endokrin tevékenységet (az endokrin kiválasztás az „érzelemelőállítás” fő komponense), így a Hatha Jóga hathatós segítség az érzelmek szabályozása, stabilizálása terén. Tudatosan gyakorolva felemeli elméd és érzelmeid, növeli tudatosságodat, és harmóniába hoz a természet egészével.

Thoreau a költő ezt így fejezte ki:
„Örömest nyújtóznék az országút mentén
Felengedni, csörgedezni az olvadó hóval,
Elvegyülvén test és lélek az áradóval
Én is folynék a természet pórusain át.”

Érdekességként a Hatha szót úgy is fordíthatjuk, hogy erő. A hatalmas erő, melyet befogadsz, hogy segítsen legyőzni a benned és a körülötted lévő megannyi negatív megnyilvánulást. A Hatha Jóga nem önző magamutogatás, nem fanatikus önsanyargatás, kínzás és nem tetszetős gimnasztika. Ez egy tudományos eszköz – kellemes és élvezetes –, amely segíthet, hogy megvalósítsd az egyensúlyt testileg, valamint a mentális és érzelmi funkciók terén egyaránt.

 
Csónak póz (Navasana)

„Az élet maga az eszköz, amit neked adtak,
hogy megtanuld az élet titkait."

Csónak póz (Navasana)Feküdj hanyatt, karok lazán a test mellett a talajon. Kilégzésre emeld a lábaid és a felső tested, a feneked marad csak a talajon, azon egyensúlyozz. A karokat is emeld, majd vízszintesen nyújtsd előre, ujjaid a térdek felé mutassanak. Ha szükséges, kezeiddel tartasd a térdeidet. Tartsd ki a pozíciót néhány másodpercig, majd lassan engedd le a tested a talajra, Ismételd kétszer. Lazíts és figyeld a gyakorlat hatását.

Hatás: Az egész testet egyensúlyozza és erősíti, a gerincet revitalizálja. A köldök körüli energiacentrumot behangolja, javítja az emésztést, regenerálja az összes hasi szervet. Legyőzi az idegességet és felmelegíti a testet.

 
Kobra (Bhujangasana)

„A változásra való hajlandóságban rejtőzik a nagyság."

Kobra (Bhujangasana)Feküdj a hasadon. Tenyereidet helyezd a talajra a vállak alatt, az ujjak kissé befelé fordulnak. Lassan emeld a homlokod, orrod, az állad és az egész felsőtested köldöktől felfelé. A köldök a talajon marad. A testsúly a kezeken, a medencén és a lábakon pihen. Könyöködet tartsd kissé behajlítva. Tartsd ki 10 másodpercig a pózt, majd nagyon lassan engedd vissza a törzsed a talajra, aztán az állad, az orrod a homlokod. Lazíts és figyeld meg a tested.

Hatás: Egyike a legfontosabb testtartásoknak. A kobra tartás fokozza a vér áramlását a hasüregi szervekbe, megszünteti a rossz emésztést, a székrekedést, a felfúvódást. Hasonlóan jó hatású a gerinc területére. Revitalizálja a testet. Megelőzi a gerinc deformációk kialakulását, a meglévőket pedig javítja. Nélkülözhetetlen a vese működési zavarainak gyógyításában, mint például az ismétlődő fertőzések, vagy a kövek kialakulása. Jó a pajzsmirigy működésének serkentésére és növeli az önbizalmat.

Figyelmeztetés: Nagyon finoman, óvatosan gyakorold! Ne végezzék azok, akik hajlamosak a sérvre!

 
Egyszerű kifordulás (Vakrasana)

„Csak akkor tudunk igazán szabaddá válni,
amikor úgy fogadjuk el a dolgokat, ahogy vannak
és lemondunk minden feltételezett szükségletünkről."

Egyszerű kifordulás (Vakrasana)Ülj előrenyújtott lábakkal. Jobb térded hajlítsd ls húzd magadhoz. Jobb lábadat helyezd kívülről bal térded mellé a talajra. Belégzés, majd felsőtested fordítsd jobbra, kezeidet pedig a test jobb oldalán helyezd a talajra. Nézz át a jobb váll felett és legalább 10 másodpercig tartsd ki a pózt. Lassan mozdulj ki az ászanából és ismételd a másik oldalon is. Ezt az ászanát nagyon gyengéden és erőlködés nélkül kell végrehajtani.

Hatás: A félcsavar erősíti az egész idegrendszert. Segít megelőzni és gyógyítani a gerinc deformációit. A pozitív és negatív áramlatok („Ha” és „Tha”) keresztezése kihat ezek egyensúlyára, és tökéletes egészséget eredményez. Pszichés egyensúlyhoz vezet az ászana gyakorlása, stabilitást, önbizalmat ad.

 
<< Első < Előző 1 2 3 Következő > Utolsó >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Ashramok / Ashrams

Bejelentkezés / Log in