Ehlscheid 2018. október 21.

Éppen most volt vége a Durga ünnepnek, ez a 10. nap. Indiában és az egész világon is megünnepelték különböző módokon. Az igazságnak, a jóságnak, a békének a győzelmét ünnepeljük ilyenkor. Minden évben 9 éjszaka hívják elő Durga istennő energiáját, akinek 9 formája van (így pl. Durga, Lakshmi, Szaraszvati, Uma, Maya, és a végén Kálivá alakul). Káli Durga szélsőséges formája, ő foglalkozik az összes démonnal. Nagyon fontos ünnepség Durgáé, 10 napon át tart, és persze mindig étel, zene és sok minden más is kíséri az ünneplést. Ezért döntöttünk úgy, hogy Havant készítünk és Durgának ajánljuk fel most a tűzceremóniát, ezzel fejezzük be a fesztivált: a Durga erőt, avagy shaktit.

Durga a védelmező, mindnekit véd. Fontos előhívni az ő energiáját, mert ahogy tudjuk, mindent Maya istennő irányít, az egész világot, az egész teremtést, az egész kozmoszt ez a nőnemű energia irányítja. A férfi isten az „elnök”, a „főnök”. A Védikus filozófiában, Indiában föld anyának nevezik a földet, nem apának. India anyaország, és a Gangát, a hatlmas, spirituális folyót szintén anya Gangának nevezik.

Egy nagy projektet indítottunk el a Ganga és a Himalája megmentésére, mert mindenkettő nagy veszélyben van az emberi mohóságtól. Ki akarják vágni a fákat, el akarják kezdeni a bányászatot: a Himalája forrásait akarják felhasználni ehhez, a folyót is szennyezni akarják, duzzasztó gátakat akarnak építeni rá. A Ganga és a Himalája is veszélyben van. Nagyon sok szervezet munkálkodik ezen, de mi is elkezdtük a „Save Ganga, save Himalaya” projektet. (http://www.savegangasavehimalaya.org/) Ha az ember tud bármilyen módon segíteni, akkor segítsen.

A Himaláját persze apának hívjuk, a Ganga pedig az anya. Az egész Védikus fiolozófia koncepciója, hogy a női erő működteti az egész teremtést. Tehát lehetne mondani, hogy a kozmosz „belügyminisztere” egy nő. Ezt hívják úgy, hogy Maya. Visnu és Siva a férfi, a fő elemek, amelyek inkább passzívak. Durgának 9 megnyilvánulása van tehát, és ezek mind kapcsolatban vannak Sivával. Ez egy nagyon hosszú történet, de egyszer majd elmesélhetjük. A könyvekben is le van írva, hogy milyen sok démon van, akik el akarták pusztítani a világot. A gonosz természete, hogy a békét elpusztítsa. De az embereknél is mondhatjuk, hogy vannak emberek, akik a szadizmusban találnak örömöt: ha több ember boldog, akkor ők nem boldogok, éa ha mi nem vagyunk boldogok, akkor ők boldogok. Ez egy szadista hozzáállás, de van, aki így gondolkodik.

Mindenben van negativitás és pozitivitás. Senki nem tiszta teljesen, senki nem isten, kivéve az istenek, a megvilágosodott magas lények. De ha az ember nincs megvilágosodva, akkor mindkettő, a démonikus és az isteni is benne van. Mindenki potenciálisan isteni, mindenkiben benne van az isteni lehetőség. Az a lényeg, hogy ezt fedezzük fel és hozzuk ki a legjobbat magunkból. És hogyan hozzuk ki a legjobbat magunkból? Hogyha szellemi energiával foglalkozunk, ha szellemi gyakorlatokat végzünk és előhívjuk a pozitív és magasabb energiákat, akkor tudjuk az életünket egyensúlyban tartani.

Amit most végzünk, az a Havan. Hogy mi is a jelentése? Ezt nagyon fontos megérteni. Mindannyiunkat 5 elem irányít: tűz, víz, éter, föld és levegő. A havan ősi, védikus hagyomány. Az egész teremtést, a Földet és a tetsünket is az 5 elem irányítja. A kérdés az, hogyha van látható isten, akkor ez az 5 elem az 5 isten, akik a fenntartók és a szétoszlatók is, de ki irányítja az 5 elemet? Ez egy nagyon nagy kérdés: hogy hol vannak az istenek? Aki az 5 elemet irányítja, ő az, aki irányít. Ők a tevékenykedő, cselekvő istenek.

Kétfajta tűz van, a láthatatlan és a látható. Amikor tüzet gyújtunk, az a látható tűz. A láthatatlan tűz mindenhol ott van, csak éppen nem láthatjuk. Nincs olyan hely, ahol ne lenne ott a láthatatlan tűz. Minden tárgyban benne van. De a látható tűz, mint a Nap, az fizikai tűz, meg a tűz, amit most meggyújtunk, ezek a látható tüzek.

Tüzet gyújtunk és felajánljuk az odaadásunkat, a szándékunkat a végső valóság számára. Az energiát előhívjuk, felajánljuk a szándékunkat, elhatározásunkat, kívánságunkat annak, aki ebben tud segíteni. Mantra segítségével előhívjuk az agni istenséget.

Tudjuk, hogy miért csinálunk tűzceremóniát, persze, a tisztításon kívül. Sok mindenre jó még a tűzceremónia. 5 gabonát tettünk össze, jelképesen azt dobjuk a tűzbe, a magok jelképezik az élet magját. Egy magban az összes DNS benne van: egy hatalmas fa DNS-e is. Egy magot teszünk a földbe és abból egy hatalmas fa ki tud nőni. A magot ajánljuk fel, hogy az tudjon növekedni és segíteni. A Havannak sok más jelentése és célja is van. Hívják jagnának is. Nagyon nagy filozófiája van a jagnának, hogy sok istenség hogyan végzi el a jagnát. Indiában semmilyen spirituális tett nincsen jagna nélkül. A házassági ceremóniát is ide értjük, amikor összeházasodnak az emberek, akkor hétszer kell körbemenniük a tűz körül, és hétfajta kívánságot, felajánlást kell tenniük. A tűz a tanú. A védikus esküvőn nincsenek emberi tanúk, nem tanúskodhatnak az emberek, hanem a tűz, ami bennünk van, az tud igazából tanúskodni. És ha fogadalmat teszünk a tűz jelenlétében, akkor azt meg kell tartani, vagy ha nem, akkor abból nagyon nagy probléma lesz. A tűz a tanúnk. Nem lehet elbujdokolnunk a tűz elől, mert tud mindent. Jobb, ha az ember őszinte. A védikus esküvőn semmilyen ember nem lehet tanú. A víz és a tűz tanúskodnak, ezért használunk vizet meg tüzet.

Most jön a ceremónia, a Gayatré mantrát énekeljük. Mindenki elmondhatja a kívánalmát a ceremónia során, az ember legyen konkrét a kívánságában, ne zavarosan kívánjuk valamit. Tudnunk kell, mit akarunk, és ki is kell mondani, amit akarunk, hogy segítsen a tűzceremónia.

Van egy történet, amikor valaki egy babának ad életet és azt kéri a bölcstől, hogy áldja meg a babát, hogy majd egész életében számolja a pénzt. Az anya nyilván másra gondolt, mint ami történt. A guru azt mondta: jó, legyen úgy. A gyerek felnőtt és egy bankban pénztáros lett belőle. Vigyázni kell arra, hogy mit és hogyan kívánunk. De az anyuka persze azt akarta, hogy olyan gazdag legyen a gyerek, aki csak a pénzét számolgatja. Tehát nagyon konkrétnak kell lennünk, hogy mit szeretnénk.

A Havant nevezzük úgy is, hogy puja. A puja az, amikor előhívjuk a tiszteletünket, odaadásunkat és felajánljuk azt, amink van. A Havan előtt puját végzünk, előhívjuk Ganéshát, hogy itt legyen velünk. Megkérjük, hogy legyen velünk, mert ő az, aki az összes akadályt elmozdítja. Ganésha Siva és Paravati fia.