Uralkodnak rajtunk vagy mi uralkodunk?
Az ember ragaszkodik a negativitáshoz, bár ez mindig akadályozni és zavarni fog bennünket. Nagyon sokszor adtam már nektek gyönyörű példákat. Ezek annyira erőteljesek, hogy ha ezeket a fejünkbe tartjuk, emlékezünk rájuk és mondjuk kirtanozunk, énekelünk, ha visszaemlékezünk a jó, az isteni szeretet energiájára, akkor elérjük, hogy az elme mérgén túl legyünk, és uraljuk az elme mérgeit, hogy az ember többé ne a toxin legyen, hanem az isteni szeretet legyen benne.
Felmerül az a gondolat, hogy most uralkodtak rajtunk, tehát kontrolálva vagyunk. De kik vagyunk mi, ha azt gondoljuk, hogy lehet rajtunk uralkodni? Minket nem lehet uralni. A vágyaink uralnak minket. Nagyon szerencsések vagyunk, áldottak vagyunk, ha az isteni erő uralma alatt vagyunk. Nem lehet ennél gyönyörűbb tapasztalatunk, élményünk, mint amikor azt érezzük, hogy az isteni hatalom, az isteni erő uralkodik rajtunk. De ez még ettől mesze van. Minket az elménk ural, és az elménk tele van negatív energiával. És innen van az a gondolat, hogy engem uralnak, és ettől én szabad akarok lenni. A saját negativitásunktól, saját sötétségeinktől szabaduljunk meg, a saját vágyainktól, mérgünktől. Megtehetjük bármikor azáltal, hogy az isteni nektárt megkóstoljuk, az isteni energiát, az isteni szereteten keresztül jövő isteni szeretetet. Széván keresztül. A széva egy nagyon erőteljes eszköz. A széva testünk és elménk tisztítási, tisztulási folyamatában egy nagyon jó eszköz. Ha nem tudunk semmi mást tenni, akkor csak tegyünk szévát. Sok ember tesz szévát. Ha Indiában elmegyünk egy ashramba, vannak emberek, akik az utat söprik, ahol a többi követő fog majd sétálni, hogy tiszta úton jöjjenek. Mindenféle széva van. Jó eszköz és nagyon jó technika is, hogy legyőzzük a negativitásunkat, és a démonjainkat, azt, hogy uralnak minket. Tudjuk, hogy senki nem kontrollál minket, a mi negativitásunk uralkodik rajtunk. Jöjjünk ki ebből a negativitásból, s legyünk szabadok. Azáltal, hogy a spirituális energiát követjük, és ahhoz társulunk, legyünk szabadok.
Kaptam olyan kérdést, hogy magyarázzam el, hogy mi a különbség a moksha, a mukti és jíva mukti, kevala között. Van négy kifejezés ugyanarra. Ez a négy terminus az emberek legvégső szintjét jelzi. A jíva mukti azt jelenti, hogy az ebben az életben történő felszabadulás. A nirvána is egy terminológiája. Négy kifejezés, négy fogalom. A négy fogalom a legvégső megvilágosodást fejezi ki. Az emberiség célját fejezi ki, mindegy melyiket gyakoroljuk. Ezek mind ugyanarra a megvilágosodási állapotra fognak minket elvezetni. Lehet, hogy valamilyen különböző koncepcióval működnek, de a mukti, moksha, kevala, jíva mukti az emberiség négy végső célja. Mindenkinek ezek fele kellene az irányt venniük. Van, aki úgy véli, hogy végül is mindenki meg fog világosodni. Ez az ő személyes elképzelése, de az igazsághoz semmi köze nincs, mert végül is, így semmi nem fog történni. A sötétség is ott van, sötétség fog történni. Tehát nem automatikus, hogy minden automatikusan meg fog történni. Ezért a karma elgondolása, elmélete igen erőteljes. Az erőfeszítés nagyon fontos! Pruszád, egy szanszkrit kifejezés erre, ami azt jelenti, hogy egyfolytában törekedni kell. [A „pru” gyökből jön, ami mozogni, ugrani, menni jelentéssel bír. – a szerk.] Ezért mondja Krishna Arjunának: „A te feladatod az, hogy tegyed! Tedd azt, ami helyes! Tedd mindazt, amit tenned kell! A jót, a helyeset”. Az én feladatom – mondja Krishna –, hogy megjutalmazzalak. Krishna azt mondja Arjunának:
„A te feladatod az, hogy tedd meg mindazt, amit meg kell tenned. Az én dolgom, hogy téged ezért megjutalmazzalak, és neked nem kell erre figyelmeztetned engem. Azt sem, hogy mikor, azt sem, hogy hogyan jutalmazzalak. A te dolgod csak az, hogy egyfolytában haladj és tedd, amit tenned kell. Tehát csak kövesd a dolgokat.”
Tehát azok, akik azt gondolják, hogy automatikusan fog történni valami, azok ezt felejtsék el. Semmi nem automatikus! Minden erőfeszítés árán történik meg. Az embernek a természetében kell legyen az erőfeszítés. Van egy mondás: „Bár az oroszlán nem tud éhezni, tehát mindenképpen ennie kell, de mégis ugrania kell ahhoz, hogy megkapja az ételét.” Az étel nem fog az oroszlán szájába kerülni, még az oroszlánnak is föl kell állnia és lépést kell tennie, ugrania kell azért, hogy az ételt megszerezze. Tehát felejtsük el, hogy valami automatikusan meg fog történni. Nem fog megtörténni. Csak betegség és romlás történik.
A jó karma nagyon fontos. Segítőkészek legyünk, nagyvonalúak legyünk, tegyünk erőfeszítést, szeressük egymást, legyen türelmünk, használjuk fel jól a forrásainkat, ha vannak forrásaink használjuk őket a legjobbra. S mi lehet a legjobb? Amikor a mi forrásainkat a nemes gondolatoknak a propagálására használjuk például. Vagy, ha az összes tudásnak a terjesztésére használjuk az energiánkat. Minek lehet ennél jobb haszna? Hogy tudnánk ennél jobban használni? A mi forrásainkat, a mi gazdagságunkat bármilyen célra is felajánlhatjuk, de hogy az emberek elméjéből elmozdítsuk a sötétséget, az a legjobb jagja, a forrásunk legjobb hasznosítása. Tehát, ha segítünk az embereknek megérteni az ilyen tudást, és segítünk nekik, hogy megértsék, ez a legnagyobb erőfeszítés, a legjobb módja annak, ahogy a forrásainkat hasznosítani tudjuk. Tehát meg kell érteni a nagyvonalúságnak, a bőkezűségnek a különböző szempontjait.
Annyira sok ember gondolkodása korlátozott, ezért van szükségük tanításra, ezért van szükségük szatgurura, hogy megmutassa nekik az utat. Moksha, mukti, kevala és nirvána, valamelyest különböznek, de többé-kevésbé ez a négy terminológia egy. Más időkben használták, más tanárok használták, de a végső megvilágosodást, a végső felszabadulást jelzik. A jiva mukti az ebben az életben való megvilágosodást jelenti. Ez elvileg lehetséges. Az intenzitás a lényeg, az elme intenzitása a pozitív irányba, akkor viszont semmi nem lehetetlen, minden lehetséges. Mint például Mírá intenzitása. Az ő meditációjának az intenzitása, vagy Kabírnak az intenzitása. Nagyon sok magas lény intenzitása, akik a szeretetben elvesztek. A gópiknak az intenzitása, a gópik, akik a Krishna tudatosságba léptek a nagy isteni játékban teliholdkor. Minden lehetséges, de akkor is föl kell állnunk és el kell indulnunk.